Moodle Viden

Hold styr på flere organisationer under samme tag

Når man taler om software med flere lejere, også kaldet 'multi-tenancy', så deler de forskellige lejere platformen og én enkelt database, men hver lejers data er fuldstændigt isolerede og private, så sikkerheden og fortroligheden af data og oplysninger ikke bringes i fare.

 

topbillede_artikel1

Skrevet af Jesper Ringgren Mortensen, 16/11/2021

Hvis du er på udkig efter et LMS (Learning Management System) til din organisation, kender du sikkert til nogle af de mange muligheder, funktioner og tjenester, der er at vælge imellem. Med vore dages globale arbejdspladser og diffuse teams ønsker de fleste organisationer at samle onboarding, uddannelse og compliance management i ét centraliseret system – mens afdelinger, campusser eller forretningsenheder holdes adskilt. Hvis du også har brug for dette, så er et LMS med flere 'tenants' en fremragende løsning til din organisation. Men hvad betyder "multi tenant" helt nøjagtigt?

Arkitektur med flere lejere eller "multi-tenancy"
"Multi-tenancy"  betyder kort sagt, at en enkelt forekomst af et softwareprogram betjener flere lejere eller brugere. Til at forklare et miljø med flere lejere (eller "multi-tenancy") over for et miljø med kun én lejer benyttes der ofte en bygningsanalogi. I programmer med én lejer ejer hver bruger eller kunde en hel bygning, inklusive elevator, fællesområder og alle faciliteter i bygningen. I programmer med flere lejere skal hver enkelt kunde ses som en lejer i bygningen: de har deres egen lejlighed, som kun bruges af dem selv, og som kun de selv har adgang til, og de kan foretage ændringer og tilpasninger, som de vil, men de deler fællesområder og driften med andre lejere. Når man taler om software med flere lejere, så deler de forskellige lejere platformen og én enkelt database, men hver lejers data er fuldstændigt isolerede og private, så sikkerheden og fortroligheden af data og oplysninger ikke bringes i fare.

Fordele ved et LMS med flere lejere
Når det gælder læringsstyringssystemer, giver et LMS med flere lejere mulighed for at hoste mere end ét læringsmiljø (lejer) i én enkelt softwareinstallation. I Moodle Workplace for eksempel kan du med én enkelt installation hoste adskillige separate e-læringswebsites, eller lejere, som kan holdes fuldstændigt isoleret med egne brugere, egen opbygning og eget udseende og udtryk.

Mange typer organisationer vil have gavn af et LMS med flere lejere: lige fra globale virksomheder med afdelinger over hele verden til statslige organisationer med forskellige ansvarsområder, højere læreanstalter med flere campusser, eller selskaber, hvis afdelinger har forskellige læringsbehov og mål. Hvorfor vælger disse organisationer et LMS med flere lejere som Moodle Workplace?

Omkostningseffektivt
Ved at have ét system til flere forskellige forretningsenheder eller afdelinger frem for at købe et separat system til hver af disse reduceres omkostningerne til opsætning og vedligeholdelse, herunder opdateringer og opgraderinger, som udføres på installationsniveau og sendes ud automatisk til hver lejer.

Personligt tilpasset læring 
Med en arkitektur med flere lejere kan du have et separat og komplet LMS til hver af organisationens afdelinger, campusser eller forretningsenheder. Hver af disse platforme kan have sin egen branding og organisationsstruktur, så du kan skræddersy dem til læringsmålene for hver af de enkelte lejere.

Delte ressourcer
Selvom du giver hver forretningsenhed eller afdeling sit eget LMS, er det stadig muligt at dele indhold mellem forskellige lejere. Nogle LMS-platforme med flere lejere, som eksempelvis Moodle Workplace, gør det muligt at have et delt område til at distribuere kurser eller andre enheder på tværs af lejere.

Central styring med delegeret LMS-administration
Et LMS med flere lejere gør det også muligt at give brugerdefinerede tilladelser til forskellige brugere i forskellige lejere, hvilket gør det muligt at have forskellige e-læringsadministratorer for jeres enkelte afdelinger, forretningsenheder eller myndighedsområder.

Konsolideret rapportering
Ved at have alle jeres afdelinger, forretningsenheder eller teams i den samme database er det ikke alene muligt at generere separate rapporter for hver lejer, men også at samle data fra flere forskellige lejere i rapporterne.

Hurtig implementering
Når man arbejder med et LMS med flere lejere, er det hurtigere at udrulle et nyt læringsmiljø, end det er tilfældet med et LMS med én lejer, da den primære softwareinstallation allerede er klar til brug.


Skal vi kontakte dig?  

Book et møde  

Vil du gerne høre og se nærmere om mulighederne med Moodle hos moxis kan du også booke et møde med det samme. På mødet spørger vi ind til jeres behov og viser hvordan Moodle kan hjælpe løse din læringsudfordring.